Verksamhetsberättelse 2022

Verksamhets berättelse för 2022 Båtplatsen

I november 2022 utfördes den sedvanliga höststädningen av båtplatsen, ett 30 tal medlemmar anslöt till att under några timmar räfsa och köra bort löv efter avklarat arbete bjöd ÄSSS på förtäring.

Ett mycket tack till de medlemmar som ställde upp med kort varsel att utföra arbeten på båtplatsen.

Året 2022 har präglats av diskusisoner om Klippanvägens förlängning och dess inverkan på båtplatsen, som det ser ut nu med flyttning av vägens centrumlinje och stödmurs element kommer båthusen längs Pyttebanan att vara kvar.

Ett flertal träbåtar från båtplatsen deltog i ett uppskattat arangemang både av deltagare och åskådare, nämligen den årliga träbåts utflykten till Höja.

Båtplats kommittén

Christer Sundelius

Träbåtskommitténs verksamhetsberättelse 2022.

Under året har vi  genomfört.

Vår och höstmöte (mars samt okt månad).

Städning av området vår o höst.

Deltagit i Gamla hamnens dag Juli månad.

Årliga Höja turen på Rönneå Juli månad.

Okt månad diverse arbete med brandsprutan.

November månad diverse arbete runt bryggorna.

November möte med kommunen om ev muddring runt bryggorna.

Ett STORT TACK till alla medlemmar för ett bra teamwork/arbetsinsatser 2022.

Tillförordnad ordf träbåtskommittén Dan Persson

Verksamhetsberättelse från Jollekommittén

Ansvarig för seglarskolan 2022 har som vanligt varit vår ordförande Maria Modigh.

Instruktörer har varit Hugo Svensson, Vincent Malm, Sofia Nilsson, Keira Fearn och Sasha Fearn. Dessutom har Emil Havdrup, Hugo Wong och Melwin Gesterling varit hjälpinstruktörer. Hugo Svensson har varit huvudinstruktör under Marias ledning och har hjälp till med att leda och coacha instruktörerna.

Seglarskolan genomfördes under v. 26 – 30 med både nybörjarkurser och fortsättningskurser.

Totalt har vi registrerat 32 aktiviteter för juniorer som sammanlagt har haft 163 deltagartillfällen.

Dessutom har det genomförts en del kurser för vuxna som kanske vill ta sig an seglingens utmaning i egen båt framöver. Vuxenseglarskolan har bedrivits både av jolleinstruktörer i C55 och av Kenneth Andersson i ÄSSS Bianca 28. En del av dessa var grupper med anställda från Koenigsegg. Totalt deltog ca 70 elever, både juniorer och vuxna.

Några vuxna som gått seglarskola fått låna C55or för att träna på egen hand.

Vi har även haft segling på två temadagar med kommunens sommarläger för ungdomar i social utsatthet.

Joachim Lysell har också varit en engagerad kraft och oumbärlig hjälp med underhåll av båtar och utrustning.

Jonas Trulsson
Ordförande Jollekommittén.

Brädseglingskommitténs verksamhet 2022

2022 var ett mycket aktivt år med en fortsatt fin tillväxt. Tack vare att senaste årens isfria vintrar har vi även denna vinter kunnat vara aktiva 😊 så även i år har vi redan haft många fina dagar på vattnet.

I vinter har vi nu uppdaterat våra lås på bod och container, vilket innebär att befintliga nycklar ej längre fungerar. Vi är nu digitala och detta ska ni fått mail om så ni kan komma in. Problem att komma in eller det är något annat så är det bara att kontakta mig på jocke@asss.se

Våren är här och vattnet är på kopplat!

Hoppas vi får ett härligt år på vattnet 😊

Joakim Lysell, Ordf. Brädseglingskommitténs

Verksamhetsberättelse kajakkommittén 2022

Viss omsättning bland kajakpaddlare även i år, men paddlingen ”flyter” på
 i vanlig ordning.

Onsdagspaddlingen, vår fasta aktivitet under sommaren, har varit välbesökt

Utöver våra onsdagspaddlingar i Skälderviken/Rönne å, har vi bla paddlat vid Kullen, runt Hallands Väderö några gånger och övat kamraträddningar vid Hunnabadet
(Alla överlevde men Rasmus mobil dog /  försvann i djupet, SUCK)

Vår sista gemensamma tur ”Höja bro – ÄSSS”, toppades även i år av Tonis Luciapaddling.
En ”lysande” tillställning!

Prova på aktiviteten under ”Gamla hamnens dag” genomfördes åter igen 2022.
Eftersom Stisses sålt sitt företag är det oklart vad som händer till sommaren

Kajakpaddlaren Tobbe har även i år sett till att området gräsytor mm trimmats liksom föregående år!

I år har även en ny galvad sjösättningsramp kommit på plats, eftersom vår ursprungliga ramp av trä gjort sitt

Agenda 2023

Vid sjösättning av brygga mars/april spikas ev. några turer för sommaren

Onsdagens paddlingar ligger fast även i år!

Övriga aktiviteter ”sjösätts” fortlöpande eftersom de är väderberoende

Kajakpaddlarna ÄSSS

Olle Jönsson

olle@asss.se

Kappseglingkommitten har under 2022 genomfört 16 tisdagsseglingar med totalt 19 unika deltagande båtar varav 14 båtar på samma startlinje som mest. Nytt för i år var ett upptaktsmöte med regelgenomgång och nya banor för mer varierad segling. Tisdagsseglingarna hade Andreas Olovsson, Lars Gustavsson och Jan Andersson på prispallen. Kappseglingskommiten genomförde Skälderviken runt med 10 båtar, vinnare Andreas Olovsson. Flera båtar från klubben deltog i Svanshalls Väderön runt med Andreas som totalsegrare. Även Delfinens  Vassenregatta i Vejbystrand hade flera ÄSSS-medlemmar på startlinjen. Säsongen avslutades med en fin Skälderviken Cup med 11 deltagare, startbåt och levande bana. Cup-kvällen avslutades med hygge för alla klubbensmedlemmar på kvällen.

Året som kommer planerar vi att upprepa det vinnande konceptet, tisdagsseglingarna startar med upptaktskväll den 9/5 och första seglingen är planerad till 16/5. Första helgen i Juni seglar vi Skälderviken runt och andra helgen i september är det Skälderviken Cup. Som avslutning på kommande säsong planerar vi eskadersegling till Anholt.

MVH

David

Aktiviteter Bianca 28 för 2022

Intresset för segling med Bianca 28 under 2022 har ökat. Det har bedrivets seglarskola för vuxna under 21 dagar.

Bianca 28 har varit uthyrd 6 dagar.

Prova på segling 1 dag och seniorsegling 2 dagar.

Den gåva att fi fick Biancan har varit en tillgång för våra medlemmar och även bidragit till fler medlemmar.

Vi kommer att fortsätta med samma upplägg under 2023 och hoppas på ett liknande resultat.

Kenneth Andersson