Verksamhetsberättelse 2021

Verksamhetsberättelse Jollekommittén

Ansvarig för seglarskolan 2021 har varit vår ordförande Maria Modigh. De utbildade instruktörerna har varit Nils Ternéus, Hugo Svensson, Olivia Åhström och Sofia Nilsson. Dessutom har systrarna Keira och Sasha Fearn agerat biträdande instruktörer. Maria har lett och coachat instruktörerna på Seglarskolan som genomfördes under v. 26 – 30 med både nybörjarkurser och fortsättningskurser. Totalt deltog ca 90 elever. Även en del vuxna har gått på seglarskola på kvällstid för att ta sig an seglingens utmaning kanske i egen båt framöver.

Därutöver har vi genomfört prova på segling under 9 onsdagar i samarbete med föreningen Kick Off (förening för alla, men med inriktning på funktionsnedsättning).

Vi har även haft segling på två temadagar med kommunens sommarläger för ungdomar i social utsatthet.

Under hösten har det genomförts jolleträningar på 6 söndagar under ledning av Thomas Gesterling, förälder med tidigare meriter inom jollesegling.

Joachim Lysell har varit en engagerad kraft och oumbärlig hjälp med underhåll av båtar och utrustning.

Jonas Trulsson
Ordförande Jollekommittén.

Verksamhetsberättelse Kappsegling.

Kappseglingskommitén har under 2021 genomfört 13 st. tisdagsseglingar med i snitt 6-8 deltagande båtar

per gång. Vinnare av dessa seglingar var Andreas Olovsson med besättning följt av Petter Bengtsson samt

Jan Anderssons besättningar. Kappseglingskommitén planerar för motsvarande arrangemang under 2022.

Under året har dessutom en dagsregatta genomförts (Skälderviken runt) vilken gick av stapeln de 5:e juni.

Denna vanns av Andreas Olovssons besättning. Klubben har också genomfört ett Klubbmästerskap i

slutet av september. Klubbmästerskapet genomfördes i form av 3 st. korta kryss – länsrace.

Klubbmästare 2021 blev Andreas Olovsson med besättning. 2 av dessa race ingick dessutom i

Skälderviken Cup vilket är en “tävling i tävlingen” vilken är öppen att vinna även  för “icke ÄSSS-medlemmar”.

Denna vanns 2020 av Andreas Olovsson med besättning.

ÄSSS kölbåtsseglare har tyvärr inte kunnat deltaga i nationella som internationella tävlingar under 2021

p.g.a. Pandemin.

Dock var några av våra J/24 seglare i Tyskland, vid ett par tillfällen.

Kappseglingskommitén ser fram emot ett minst lika spännande 2022.

Magnus Jönsson