Verksamhetsberättelse 2020

Verksamhetsberättelser

Seglaråret 2020 – när allt inte var som vanligt

Båtsäsongen 2020 fick ju en orolig start med Covid-19 som spreds över världen. Gränser stängdes och vi uppmanades att hålla avstånd och inte träffas för många.

Vårt årsmöte fick skjutas upp och den gamla styrelsen fick fortsätta att leda ÄSSS verksamheter under sommaren. Verksamheterna har fortgått med oanad optimism och energi. Inte på många år har så många varit intresserade av båtlivet som i somras. Det är ju kul, även om vissa restriktioner satte käppar i hjulet för många planerade båtresor till bl.a. Danmark.

Därför vill jag tacka alla engagerade medlemmar och styrelsemedlemmar för fina och oumbärliga insatser under året. När Covid-19 pausade lite i slutet på sommaren kunde årsmötet genomföras och jag fick förnyat förtroende som ÄSSS ordförande. Vi fick även en ny styrelsemedlem i Ulrika Björnerot som hittas seglingsintresset igen efter en längre paus. Förutom Ulrika består styrelsen nu av Kenneth Andersson kassör, Karins Stenström sekreterare, Olle Jönsson (kajak), Joachim Lysell (windsurfing och jolle) och Jonas Trulsson vice ordf.

Eftersom vi även ställa in höstmötet på grund av restriktioner så tänkte jag ge er en kort resumé av den gångna båtsäsongen.

Seglarskolan har genomförts med fler deltagare än på flera år tack vare vår seglarskoleansvarige Joanna Wännman. Joanna som är utbildad på seglargymnasiet har haft hjälp av ett antal yngre instruktörer som vi hoppas kan ta större ansvar i framtiden. Även en del vuxna har gått på seglarskola för att ta sig an seglingens utmaning kanske i egen båt. Joachim Lysell har varit en oumbärlig hjälp med underhåll av båtar och utrustning.

På båtplatsen i stan håller Christer Sundelius i rodret. Där doftar det av lack under våren för att övergå i ett sjudande båtliv under sommaren. Även en del annat underhåll har genomförts av denna gemytliga och vackra plats mittemot Hembygdsparken. På senare tid har jag och representanter för båtplatsen träffat bl.a. Stadsarkitekten från Ängelholms kommun för att diskutera påverkan av Klippanvägens förlängning (pytteleden). Stadsarkitekten har en positiv syn på båtplatsen och ska jobba för att denna blir påverkad så lite som möjligt när (om) Pytteleden blir verklighet. Just nu är man bara i startskedet av en ny detaljplan.

ÄSSS klubbhus har fått en del underhåll under våren och sommaren. Bl.a har stolparna till balkongen renoverats för att inte rosta bort. Skylten med ÄSSS har renoverats av Kenneth och väntar på uppmontering till våren. Tyvärr har vi inte kunnat ordna några festligheter för er medlemmar på grund av Covid-restriktioner.  Vi får hoppas på ett friskare 2021 så att vi åter kan samlas i klubbhuset för en vårfest eller grillkväll.

Önskar Maria Modigh
ordförande ÄSSS

Verksamhetsberättelse kajakkommittén 2020

Antalet kajakpaddlare och behov av kajakplatser fortsätter öka!

Kajakpaddling är aktivitet i tiden!

Mycket friskluft i en miljö där det är naturligt att hålla avstånd.                                                  Pga rådande läge har endast några gemensamma aktiviteter genomförts med kort varsel, där antalet deltagare också varit begränsat. (se hemsida)

Onsdagspaddlingen, vår fasta aktivitet under sommaren, var relativt välbesökt

Utöver våra onsdagspaddlingar i Skälderviken/Rönne å, har vi besök närliggande vatten samt paddlat vid Arild/Kullen och Hallands Väderö i vanlig ordning.
Vår sista gemensamma tur ”Höja bro – ÄSSS”, avslutade i vanlig ordning den officiella paddelsäsongen!
Prova på aktiviteten under ”Gamla hamnens dag” fick vi tyvärr pausa, vilket förhoppningsvis innebär dubbelt så stort intresse nästa år!

Kajakpaddlarna har också fortsatt renoveringsarbetet av jollebodarna och sett till att området gräsytor mm trimmats liksom föregående år!

Nu är skadat virke ersatt med nytt och förra årets virke målat.

På jolles/kajaks agenda 2021

• Byte av hängrännor och stuprör på bodarna + lite målning
  • Uppmärkning av grusplan mm för att får ordning på parkering av bilar, båttrailrar mm
    (En följetong så länge kajak varit på plats!)
  • Ev. utökning av kajakförvaring?

Kajakpaddlarna ÄSSS

Olle Jönsson

olle@asss.se

Brädseglingskommitténs verksamhet 2020

Brädseglarna har varit mer aktiva än på många år, Tillväxten har varit stor under 2020  och vi har även fått många SUP medlemmar, så nu är det aktiviteter oavsett väder.

Under vintern har vi renoverat boden och byggt trädäck med sittbänk, det har även tillkommit utedusch med varmvatten och en grillplats 🙂

Till alla er brädseglare som varit medlemmar i många år och har nyckel så skulle jag vara tacksam om ni kan skicka mig ett mail till jocke@asss.se så vi kan få registrerat er som brädseglare och ni kan få info om vad som händer.

Och till er som varit medlemmar länge och vet att ni förvar er utrustning där skicka mig gärna ett mail om vad som är ert. På så sett får vi koll på vad som tillhör vem då det idag finns en del utrustning som inte sett vattnet på många år och som vi vill ha koll på vem det tillhör.

Så jag hoppas att vi fler vill komma och hänga hos oss brädseglare 🙂

Joakim Lysell, Ordf. Brädseglingskommitténs

Verksamhetsberättelse från Bianca. Första året med klubbens egen segelbåt. Vi har lånat ut den till en som inte har egen båt men haft. En familj har fått testa hur det är att segla kontra mot motorbåt. Och vi har bedrivet vuxenseglarskola. Så lite av te tankar vi hade med Biancan har införlivats och de har också inneburet fler nya medlemmar i Klubben.  Vi hoppas att det sprider sig mer och en större aktivitet nästa sommar.

Ansvarig Kenneth Andersson

Verksamhetsberättelse Träbåtskommittén 2020

Säsongen började med vårmöte och vårstädning på området.  Vi har trots covid 19 situationen kunnat genomföra en del aktiviteter.  Den numera årliga turen uppför Rönne å gick som planerat med många deltagande båtar och med många åskådare som visa sin uppskattning för träbåtskonvojen.  Gamla hamnens dag och ljusfesten utgick men träbåtskommittén genomförde ändå ljusfests å färden på ett säkert sätt och utan åskådare denna gång.  Vi har också haft ett par mindre båtutflykter med kortvarsel när vädret varit inbjudande,  Svanshall och Vejby hamn har stått som mål för besöken.  Vidare har det tillkommit ny belysning på vår verkstads byggnad, nu med belysning alla de mörka timmarna. Medlemmar iTräbåts kommittén har varit pådrivande vad det gäller rensning av Rönne Å. Kontakter med andra intresse organisationer har uppehållits. Storstädning och förbättring av arbetsbänkar i verkstad är genomfört.  Ässs medlemmar dök sporadiskt upp en kväll när det råka stå glögg och lite tilltugg på bänkarna i verkstan, så vi kan säga att viss verksamhet pågick i vår kalla decembermånad.

För Träbåtskommittén.    Ulf Gudmundsson